vrijdag 19 oktober 2012

Goethiet en mineralen (3)

Goethiet, Mibladen, Marokko
Wat Goethe er nu zelf van vond dat een mineraal naar hem vernoemd was? Over zijn vernoeming blijft hij stil tot in 1820 volgens Schmitz in zijn artikel. Dan schrijft Goethe een bedankje voor zijn vernoeming. Goethe noemt Achenbach, die allang dood is en Engels in het geheel niet.
Schmitz gaat ervan uit dat Goethe niet trots is op de vernoeming omdat Goethe het niet zelf gevonden heeft. Ik kan me ook goed voorstellen dat Goethe het voorval van de vernoeming vergeten is of afgedaan heeft als onbelangrijk tijdens alle historische gebeurtenissen van het jaar 1806. Een Napoleon (overigens ook een Goethe liefhebber) valt per slot van rekening niet elke dag binnen.
En van zijn eigen bezigheden met stenen en mineralen? Op 20 april 1825, zeven jaar voor zijn dood, zegt Goethe tegen Eckermann: als ik me niet zoveel had beziggehouden met stenen en mijn tijd beter besteed had, dan had ik nu de prachtigste sieraden van diamant gehad...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten